Президенту України Порошенку П.О. Прем’єр-міністру України Яценюку А.П. Голові Верховної Ради України Гройсману В.Б. Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Народним депутатам України від високогірних районів: Солов’ю Ю.І. Ланьо М.І. Рибаку І.П. Лопушанському А.Я. Голові фракції політичної партії «ВО «Батьківщина» Тимошенко Ю.В. Голові фракції політичної партії «Об’єднання «Самопоміч» Березюку О.Р.
ВИМОГА
Ми, учасники Карпатського Форуму народовладдя – районні ради та територіальні громади Верховинського та Рожнятівського районів Івано- Франківської області, Воловецького – Закарпатської області, Сколівського та Турківського – Львівської області, Путильського – Чернівецької області, яким надано статус гірських, вимагаємо збереження вищеперелічених гірських районів як окремих адміністративно-територіальних одиниць при проведенні територіальної реформи в Україні. Акцентуємо Вашу увагу на однобічному, невиправданому підході до об’єднання громад у рівнинних та гірських районах України. При цьому категорично відкидаються або просто нівелюються ландшафтно-кліматичні, географічні, демографічні, соціальні та інші специфічні особливості гірського регіону Українських Карпат. Населені пункти, які розташовані у гірській місцевості (на висоті 400 метрів і вище над рівнем моря) позбавлені соціальної інфраструктури – системи соціально-побутового обслуговування, зв’язку, транспортної доступності (у високогір’ї дороги взагалі відсутні). Чималі проблеми з енергозабезпечення. Віддаль до центру надання адміністративних послуг сягає 30 – 50 км (в разі об’єднання районів сягатиме 100-150 км). У законі України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» не враховано базових критеріїв адміністративно-територіальної реформи, в основі яких має бути людина, гарантування надання її своєчасних і якісних освітніх, культурних, медичних та інших адміністративних послуг, які мають бути враховані і в часовому наближенні до людини – до 30 хвилин, а вторинний рівень медицини – до однієї години). Тому вважаємо неприпустимою ліквідацію гірських районів і надмірну віддаленість органу управління від об’єктів соціально-культурної інфраструктури, інакше така реформа буде працювати проти людини і неодмінно потерпить крах. А її наслідки можуть призвести до соціальної напруги в суспільстві та гірських регіонах України. При реформуванні місцевого самоврядування потрібно враховувати досвід країн Європи, зокрема Польщі . У Польщі збережено два гірські повіти: Бещадський (населення 22 тис. чол., площа 1139 кв. км) та Ліський (населення 26,5 тис. чол., площа 834,9 кв. км.). Ми абсолютно відповідаємо їхнім критеріям, структурі та конфігурації. Наші гірські райони є інвестиційно привабливими для розвитку туризму та рекреації, налагоджуємо виробництво екологічно чистої сільськогосподарської продукції, тому в такий нелегкий період економічної та політичної кризи вважаємо за недоцільне розбалансовувати гірську господарку. Натомість держава мала би надати право реформованим територіальним громадам розпоряджатися природними ресурсами, зокрема лісом, який ми вирощуємо, доглядаємо, однак в місцеві бюджети від діяльності державних лісогосподарських підприємств потрапляють мізерні надходження. З метою розвитку гірських територій є необхідність прийняття Закону України «Про спеціальний режим інвестиційної діяльності на територіях пріоритетного розвитку у гірських зонах України», проект якого розроблено Інститутом регіональних досліджень імені М.І.Долішнього Національної академії наук України (директор – доктор економічних наук, професор В.С.Кравців). Метою запровадження спеціального режиму інвестиційної діяльності на територіях пріоритетного розвитку у гірських районах України розглядається залучення інвестицій у пріоритетні види економічної діяльності для підвищення рівня економічного розвитку, створення нових робочих місць, ліквідації диспропорцій у рівні життя населення гірських районів та населення на рівнинних територіях, уникнення депопуляції гірських територій, втрати етнокультурної спадщини місцевого населення, для розвитку зовнішньоекономічних зв'язків, збільшення обсягів високоякісних товарів та послуг, створення сучасної виробничої, соціальної, транспортної та ринкової інфраструктури, ефективного використання природних ресурсів гір. На територіях пріоритетного розвитку пропонується у законодавчому порядку встановити спеціальні митні, податкові режими та механізми відшкодувань і дотацій стосовно затверджених для них інвестиційних проектів. Ми повинні розвиватися комплексно, у теперішніх межах, оскільки маємо особливі умови господарювання, які налагоджувалися мудрими предками століттями. Комплексний розвиток гірських територій бачимо тільки в єдиних адміністративно-територіальних одиницях, тому вимагаємо зберегти наші гірські райони незалежно від кількості об’єднаних територіальних громад всередині їх. Враховуючи вищевказане, у відповідності до Європейської хартії місцевого самоврядування та Європейської хартії про захист гір, віримо, що Ви почули народний голос територіальних громад гірських районів України і приймете справедливе та виважене рішення щодо особливої організації місцевого самоврядування у районах, яким надано статус гірських.
Прийнято на Карпатському Форумі народовладдя в смт. Верховина Івано-Франківської області 16.06.2015 р.
|