Ярій, душе!
Ярій, а не ридай.
У білій стужі серця України,
А ти шукай – червону тінь калини
На чорних водах – тінь її шукай.
Василь Стус
Сьогодні життя ставить перед нами нові завдання й нові випробування, а події останніх років все сильніше примушують кожного справжнього українця глибше відчути особисту причетність до розбудови своєї країни та з переконливою впевненістю зрозуміти, що ми є господарями на рідній землі. Всі ми добре розуміємо, що інколи, навіть непомітна праця вчителя, відіграє провідну роль в розвитку та формуванні свідомої, гармонійно-розвиненої нації.
Саме тому, відповідно до плану роботи Івано-Франківського інституту післядипломної педагогічної освіти, районного методичного центру відділу освіти райдержадміністрації 19-20 жовтня 2016 року на базі Верховинської ЗОШ-інтернат І-ІІІ ступенів було проведено педагогічну практику для слухачів обласних курсів вихователів шкіл-інтернатів, основною тематикою якої було питання «Формування ключових, життєвих компетентностей школяра в умовах суспільних змін».
Головною метою для учасників педагогічної практики стало обговорення основних напрямків формування в учнівської молоді національно- патріотичної свідомості на засадах культурної спадщини українського народу. Враховуючи актуальність та важливість тематики, районним методичним центром у тісній співпраці з адміністрацією та педагогічним колективом здійснено належне науково-методологічне інформування учасників з відповідних питань, створено інформаційно-практичний майданчик для реалізації професійної компетентності, творчості вихователів шляхом спрямування їхньої діяльності в площину обміну педагогічним досвідом та розкриття своїх нових можливостей. З метою чіткого дотримання структурно- часової моделі роботи методистом лабораторії управління та організації освіти ОІППО Г.Дмитрів та старшим викладачем кафедри педагогіки і психології С.Сміх детально ознайомлено всіх з планом роботи, методично обґрунтувавши важливість тематики для курсової перепідготовки педагогічних працівників.
В ході роботи науково-методичного модуля завідувач РМЦ Г.Дмитроняк та методист РМЦ В.Дідушко ознайомили присутніх з процесами інтеграції управлінських впливів на розвиток професійної компетентності педагогів району, основними особливостями створення відповідних умов для комплексної реалізації освітніх завдань. Також, під час презентації життя і діяльності навчального закладу директором школи О.Волинюк було проаналізовано перспективи розвитку школи-інтернату в сучасних освітньо- інноваційних умовах, а педагог-організатор Л.Грималюк та музичний керівник В.Маротчак з учнями школи змістовно провели загальношкільний виховний захід «Нація нескорених, незламних духом, Покровою окрилені».
Заступник директора з виховної роботи Н.Жданова та керівник методичної комісії класних керівників і вихователів Л.Вахновська провели розширене засідання на тему: «Готовність класного керівника і вихователя до ефективної взаємодії у процесі формування національно – патріотичних цінностей в школярів», в ході якого продемонстровано виставку творчих учнівських робіт з декоративно- прикладного, ужиткового, образотворчого мистецтва, відтворюючи історичну та культурну спадщину рідного краю. Вихователями школи М.Атаманюк, Л.Вітровою, І.Мартищук організовано для учасників педагогічної практики відвідини музею М.Грушевського, в якому всі мали унікальну можливість відчути плин історичних подій, зустрітись з місцевою поетесою, екскурсоводом музею О.Рибарук, науковцем рідного краю І.Зеленчуком, духовним наставником о.І.Рибаруком, які дуже цікаво та колоритно змалювали духовний, науковий,життєвий і творчий шлях величного українця на теренах Верховинщини. Не менш колоритними були запальні номери художньої самодіяльності від учнів Верховинської ЗОШ – інтернат присвячені сподвижникам українського духу М.Грушевському, І.Франку, Л.Українці, Г.Хоткевичу, М.Коцюбинському та всім тим, хто в своїх працях і творах оспівував прекрасний і величний гуцульський наш край.
Як зазвичай, щоденну спільну молитву за мир в Україні провів декан Верховинської УГКЦ о.Р.Болехівський. Аналізуючи вищезгадане та пережите, на думку мимоволі спливають пророчі слова В.Сухомлинського, який писав «Вдихнувши в юну істоту душу громадянина – означає передати не тільки радість, захоплення, гордість за все те, що становлять собою наші святині, але й сердечну біль, тривогу й турботу за долю цих святинь – свободу і незалежність, честь і велич, багатство і славу нашої улюбленої Вітчизни» Також згідно плану роботи педагогічної практики 20 жовтня 2016 року було проведено засідання методичної комісії класних керівників і вихователів 5-11 класів з теми «Готовність класних керівників і вихователів до ефективної взаємодії у процесі формування національно-патріотичних цінностей школярів». Формою проведення обрано методичну студію. Із доповіддю та мультимедійною презентацією з означеної теми виступили голова методичної комісії Л. Вахновська та класний керівник 7-А класу Т. Томин.
За основу доповіді взято нормативні документи про виховання молоді, зокрема, «Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді, затверджену Указом Президента України від 13.10.2015 р. № 580/2015», «Методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах у 2016/2017 навчальному році» і проведено паралель із практичною діяльністю – виховними заходами, що проводились із учнями 7-А класу. Саме національно-патріотичне виховання закладає підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь, які розглядатимуть державу як запоруку якісного особистісного розвитку на засадах гуманізму, соціального добробуту, демократії, свободи, толерантності, виваженості, відповідальності, здорового способу життя, готовності до змін.
Під час засідання методичної комісії з інтерактивними вправами також виступила вихователь 7-А класу І. Раховська і дебютувала на заході обласного рівня шкільний практичний психолог Л. Костюк. Підсумовуючим акцентом педагогічної практики стали лекції для слухачів курсів, які прочитала вихователь-методист школи Л. Вахновська в рамках проведення авторського спецкурсу з теми «Формування професійної компетентності вихователя». На згадку про зустріч в рамках педагогічної практики староста групи вихователів М. Паснак зачитала присвячений перебуванню гостей у Верховині авторський вірш і подарувала школі-інтернату двотомник вибраних наукових праць академіка І. Д. Беха «Виховання особистості».
Таким чином, гості району, зачаровані дивовижними краєвидами і цілющим гірським повітрям, закохані у щебет гуцульських дітей, насичені цікавими зустрічами, збагачені традиціями та методичними інноваціями, повернулись до навчальних закладів, у яких працюють, і понесли славу про славну Гуцульську землю, кращі надбання освіти району до своїх колег і вихованців. На моє особисте переконання проведення заходів спрямованих на підвищення фахової майстерності педагогічних працівників є вкрай необхідним, оскільки сучасному вихованню властива випереджувальна роль у процесі державотворення і воно має стати засобом розвитку духовної культури, зупинення соціальної деградації, стимулом пробудження високих моральних якостей - совісті, патріотизму, людяності, почуття громадянської та власної гідності.
Методист РМЦ Василь Дідушко
|